Villkor

Villkor för webshoppen

1. Försäljningskanaler

Den primära försäljningskanalen för möbler är NorrDesigns egna webshop. NorrDesign förbehåller sig dock rätten att använda andra försäljningskanaler för att sälja möblerna. NorrDesign kan till exempel använda sig av direktförsäljning eller samarbetande onlinebutiker, för att underlätta försäljningen av Möblerna.

NorrDesign AB (organisationsnummer 559402-3946) ("NorrDesign" eller "Vi") säljer möbler (“Produkt”) till privatpersoner över 18 år och företag.

Produkterna levereras till Köparen från NorrDesign egna lager i Sverige. Leveransavgiften bestäms utifrån leveransens distans och Varans storlek/vikt. Köparen kan alltid kontrollera den slutliga leveransavgiften innan beställningen bekräftas. Köparen har alltid alternativet för gratis hämtning från vårt lager, och produkten är oftast redo inom 24h efter lagd order.

NorrDesign förbehåller sig rätten att ändra priser, leveransavgifter och villkor när som helst.

2. Produkternas skick

Varje Produkt kontrolleras av NorrDesign-teamet och får en bedömning av sitt skick före de publiceras i shoppen. Största delen av Produkterna i NorrDesign sortiment är begagnade och säljs i befintligt skick.

Vi strävar efter transparens och försöker alltid informera om Produkternas möjliga brister. Det är dock naturligt att Produkterna uppvisar slitage och patina. Produkternas skick delas in i kategorier och kategorin nämns på produktkortet. Vi försöker dessutom alltid skriva ner och tillägga bilder på möjliga brister.

  • Nyskick/Oanvänd: Helt intakta möbler som inte har använts i hemmet.
  • Utmärkt skick: Möbler i utmärkt skick som har små eller inga tecken på användning. Eventuella defekter påverkar inte möbelns helhetsintryck.
  • Bra skick: Möbler i gott skick med mindre slitage från daglig användning.
  • Okej skick: Möbler som är slitna av användning med vissa kosmetiska brister.
  • Sliten: En produkt av hög kvalitet som är sliten med tiden och som har synliga repor och slitage.

3. Produkternas autenticitet

NorrDesign gör sitt yttersta för att säkerställa autenticiteten hos varje Produkt som säljs, baserat på information från Säljaren eller med hjälp av experter i sitt egna nätverk. NorrDesign kan dock inte alltid med 100 % säkerhet garantera att Produkterna i shoppen är äkta. Om det efter köpet visar sig att en Produkt har en defekt med en betydande negativ inverkan på dess värde, ska Köparen meddela NorrDesign via e-post inom fyra (4) veckor efter mottagandet av Produkten.

4. Beställning av produkter

NorrDesign tar endast emot beställningar genom sin egna webshop. NorrDesign skickar en orderbekräftelse via e-post till Köparen, varvid beställningen blir bindande.

När Köparen gör en beställning godkänner hen leveransvillkoren och förbinder sig därmed att följa dem. I händelse av pris-, fakturerings- eller typografiska fel på NorrDesigns nätsida, är NorrDesign inte skyldig att leverera Produkter i enlighet med den felaktiga informationen. Felen korrigeras innan beställningen fullföljs, och Köparen får naturligtvis besluta om hen fortfarande vill slutföra beställningen med den korrigerade informationen.

5. Priser och leveransavgifter

I webshopens checkout kan Köparen välja mellan tillgängliga leveransalternativ. Om leveransen sker inom Östergötland* måste köparen själv välja en leveransdag. Valet av leveransdag måste göras inom två (2) veckor efter köpet (observera att den faktiska leveranstiden kan vara senare). Efter denna period har NorrDesign rätt att debitera köparen enligt villkoren i avsnitt 5, "Villkor för leverans samt förvaringsavgifter".

Leveransavgiften ingår inte i Produktens pris, utan bestäms utifrån leveransens distans och Produktens storlek/vikt Leveransavgiften beräknas vid kassan innan Köparen godkänner sin beställning.

Produktens slutgiltiga försäljningspris är det pris som gällde vid beställningstillfället. Eventuella nya kampanjpriser som erbjuds i webbutiken efter köpet påverkar inte försäljningspriset för den tidigare köpta Produkten. Om det till exempel finns kampanjpriser för vissa produktgrupper vid tidpunkten för hämtning av den köpta Produkten påverkar det inte försäljningspriset på den aktuella Produkten. Rabatter, som t.ex. reakoder, kan inte beviljas i efterhand och kan inte kombineras med andra rabatter.

6. Villkor för leverans samt förvaringsavgifter

6.1 Möbelns förvaring

Vid leveranser inom Östergötlands och Stockholmsregionen måste köparen göra sitt val av leveransdag inom två (2) veckor efter att beställningen har gjorts. Detta utgör en del av köparens skyldighet att bidra till transaktionen.

Om Köparen inte har valt leveranstiden inom denna tvåveckorsperiod, måste NorrDesign debitera en förvaringsavgift för att täcka lagringskostnaderna. Förvaringsavgifter per påbörjad vecka, med start den tredje måndagen efter köpet, är 350 kr för stora möbler (möbelpall), 200 kr för medelstora möbler (EUR-pall) och 100 kr för mindre möbler (mindre än 0,5 m2).

Om Köparen inte har valt leveranstid inom en rimlig förlängningstid kan NorrDesign häva köpet. I sådana fall har NorrDesign rätt att kräva ersättning för den ej levererade beställningen enligt de lagerkostnader som nämns ovan. Denna ersättning kommer att dras av från köpesumman i samband med återbetalningen.

Om köparen har begärt en senare leverans återbetalas förvaringsavgiften inte vid returer, utan förvaringsavgiften avdras från retursumman.

6.2 Leverans

NorrDesign erbjuder leverans i centrala Sverige (med vissa undantag, se leveranskalkylatorn på produktsidan) genom direktleverans från vårt lager i Norrköping.

Leveransavgifterna är baserade på postnumret och varierar beroende på Produktens storlek samt leveransområdet. 

Kontaktuppgifterna som anges vid beställningen måste innehålla ett telefonnummer där Köparen kan nås av NorrDesign i samband med leverans.

7. Betalning

NorrDesign accepterar ett flertal betalningsmetoder.

Betaltjänster och betalningsförmedling utförs av Shopify International Limited och Swish. På kontoutdrag och korträkningar är betalningens mottagare NorrDesign AB. Vi erbjuder även Klarna för att dela upp din betalning.

8. Leveranstid

NorrDesign levererar Möbeln till Köparen med hjälp av en egen logistiklösning.

Leveranstiden beror på produktens tillgänglighet och leveransens destination.

NorrDesign ansvarar inte för förseningar som orsakas av force majeure eller indirekta olägenheter som orsakas av en försening. NorrDesign förbehåller sig rätten att leverera beställda varor i olika leveranser.

9. Retur av möbler

Köparen har rätt att utan orsak returnera eller upphäva beställningen av en oanvänd Produkt inom 14 dagar av Produktens mottagande genom att meddela NorrDesign om det.

Produkten ska returneras omedelbart efter upphävandet av beställningen. Returmeddelandet ska skickas till NorrDesigns kundservice per e-post: kundservice@norrdesign.com.

Produkten ska hållas i samma skick som när den togs emot tills Köparen har bestämt att behålla Produkten. Om Produkten har använts har NorrDesign rätt att avvisa returen och neka återbetalningen.

NorrDesign står för returkostnaderna enbart inom Östergötlandregionen. I resten av Sverige står Köparen för returkostnaderna. Den ursprungliga leveranskostnaden återbetalas inte. Köparen ansvarar returens kostnader om NorrDesign inte skilt lovat ansvara för dem.

NorrDesign återbetalar Produktens försäljningspris på samma betalningssätt som användes vid beställningen, om inte Köparen specifikt accepterat återbetalning på ett annat betalningssätt.

Återbetalning till Köparen sker utan dröjsmål, senast 14 dagar efter att Köparen meddelat om returen.

NorrDesign har rätt att hålla tillbaka återbetalningen tills NorrDesign har återfått Produkten eller tills Köparen har bevisat att hen har skickat Produkten. NorrDesign återbetalar inte den ursprungliga leveranskostnaden för beställningar med hemleverans. Återbetalningen orsakar inga kostnader för Köparen. Om Köparen upphäver beställningen återbetalas samma summa som Köparen betalat, även om Produktens pris senare ändrats.

10. Klagomål

Köparen ska inom sju (7) dagar efter mottagandet reklamera den defekta Produkten till NorrDesign per e-post: kundservice@norrdesign.se.

NorrDesign ansvarar inte för skador som orsakas av Köparen som felaktig användning av Möbeln eller oaktsamhet. Alla Möblernas ramar kontrolleras som en del av kvalitetskontrollen, men NorrDesign kan inte erbjuda en ramgaranti för möbler, så som tillverkare kan. Om kunden inom en (1) månad efter mottagandet av Produkten klagar om att ramen skadats vid normal användning behandlar NorrDesign klagomålet skilt för att hitta en lämplig lösning tillsammans med Köparen.

NorrDesign behandlar också reklamationer som anländer efter sju dagar, men är inte ersättningsskyldig om det har gått över en månad sedan Produkten levererats. I dessa fall kan NorrDesign inte vara säker på hur möbeln har hanterats, förvarats eller underhållits sedan köpet.